[gravityform id="1" ajax="true" title="false" description="false"]

Waardebepaling van je website

Wanneer je een eigen website hebt, dan heb je je ook vast weleens afgevraagd wat deze nou eigenlijk waard is. Misschien heb je je website zelfs wel gemaakt met de droom om deze uiteindelijk voor veel geld te kunnen verkopen. We kennen immers allemaal wel de zolderkamer verhalen van marktplaats en hyves die uiteindelijk voor ongelooflijk grote bedragen zijn verkocht.

De site waarde kun je alleen bepalen door veel verschillende zaken op een rijtje te zetten en dit te vergelijken. Zaken die je op een rijtje dient te zetten zijn de financiële cijfers van de website, de bezoekers statistieken en de rank statistieken.

Financiële cijfers spreken eigenlijk voor zich. Je pakt de inkomsten en haalt hier de uitgaven vanaf. Onder de streep komt dat als het goed is de winst te staan.  Belangrijk is ook om te kijken hoelang je deze winst al draait. Als dit al langere tijd is geeft dit vanzelfsprekend meer waarde aan je website dan wanneer het slechts een trend is. Die kan namelijk zo weer over waaien en dan levert de website misschien niets meer op. Veel website kopers letten hier ook goed op. Het risico dat het omslaat is gewoon hoger dus de waarde van je website zal hierdoor lager uitvallen.

Bezoekers statistieken worden vaak gemeten met google analytics. Je kunt dan zien hoeveel mensen dagelijks jouw webpagina bekijken. Naast het aantal is het ook van belang om te kijken waar deze bezoekers vandaan komen en hoelang ze op je website blijven. Als veel van je bezoekers je website direct weer verlaten dan heb je waarschijnlijk veel ongericht verkeer op je website. Dit soort bezoekers zijn niet veel waard.

Rank statistieken zijn je posities in bijvoorbeeld google. Als je goed scoort op populaire zoekwoorden die ook nog eens aansluiten bij jouw content, dan heb je erg waardevol verkeer naar je website. En waardevolle bezoekers leveren geld op. Ze zoeken iets dat ze op jouw website kunnen vinden dus zullen ook langer op je website blijven.

Al deze zaken zul je op een rijtje moeten zetten om de uiteindelijke waarde van je website te bepalen.

About the Author